zondag 23 september 2007

Tien dingen die u NOOIT moet doen als manager

Kies uw eigen weg maar voorkom deze managementblunders

Managers zijn er in alle soorten en maten, hebben allemaal hun eigen kenmerken en hun eigen visie op het leiden van een onderneming en het personeel dat daarbij hoort. Niks mis mee, maar probeer de volgende managementblunders te voorkomen.

1. Regels boven mensen stellen
Hoe kleiner de onderneming, hoe vaker dit voorkomt. Regels zijn er om nageleefd te worden, maar er zijn grenzen. Vooral als het blindelings volgen van regels u trouwe klanten of werknemers zou kosten, mag u best een beetje flexibel zijn. Weeg de voor- en nadelen steeds opnieuw af.

2. Niet communiceren
Communicatie is essentieel om succesvol te zijn als manager. Werknemers moeten immers weten wat er van hen verwacht wordt en wanneer bepaalde taken of projecten af moeten. Zorg dat er geen ruimte voor misverstanden is en sta open voor vragen.

3. Niet luisteren
Te vaak horen managers niet wat hun werknemers nou eigenlijk zeggen. Vraag door, luister goed en zorg dat u weet wat er leeft onder uw werknemers.

4. Alles willen weten
Een goede manager maakt niet de fout ieder probleem zelf op te willen lossen. Hulp zoeken bij deskundigen op een bepaald gebied is geen zwakte, integendeel! Een goede manager begrijpt ook dat zijn manier niet de enige manier is om een klus te klaren.

5. Altijd negatief zijn
Een manager die alleen maar hamert op de dingen die fout gaan en geen oog heeft voor de goede dingen die een werknemer presteert, blijft uiteindelijk zitten met ongemotiveerd personeel dat niet zal aarzelen in een leukere omgeving aan de slag te gaan zodra die kans zich voordoet.

6. Geen verantwoordelijkheid nemen
Veel managers leggen de schuld van hun fouten bij anderen neer of weigeren gewoonweg verantwoordelijkheid te nemen voor wat hun team fout doet. Niet slim. Een goede manager neemt verantwoordelijkheid. In goede én in slechte tijden.

7. Voorkeursbehandelingen geven
Managers die overduidelijk laten merken wie hun favoriete werknemers zijn, verliezen onherroepelijk het respect van de rest van het team. Erg slecht voor de sfeer! Behandel iedereen gelijk.

8. Niet denken, maar doen
Een goede uitspraak maar niet als u wilt dat uw werknemers begrijpen waar ze mee bezig zijn. Gooi werknemers niet in het diepe, maar leg uit welk doel hun project of taak dient en hoe ze bij kunnen dragen aan een succesvolle afwikkeling. Hoe meer u werknemers betrekt bij het grote geheel, hoe meer betrokken ze zijn immers.

9. Teveel vertrouwen op techniek
Veel managers van tegenwoordig kunnen beter omgaan met technische snufjes dan met mensen. Natuurlijk is techniek belangrijk, maar laat het nooit ten koste gaan van menselijk kapitaal. Verschuil u niet achter e-mail en Blackberry. Zonder menselijk contact, geen succes.

10. Nooit veranderen
Niet openstaan voor veranderingen is de doodsteek voor uw onderneming. De wereld verandert razendsnel en als u niet meegaat, kan het snel afgelopen zijn met uw zaak. Wees flexibel en staar u niet blind op platgebaande banen, hoe effectief die u ook gebracht hebben waar u nu bent.


Managersonline.nl - 21 september 2007

Geen opmerkingen: