zondag 30 september 2007

Herken de tien soorten leugenaars

Weet wie er liegt en hoe

Ook u liegt gemiddeld elf keer per week. En wordt minstens zo vaak voorgelogen. Lang niet alle leugens zijn onschuldig. Scheid het kaf van het koren. Tien soorten leugenaars en hun leugens.

1. De slijmjurk
Bijna iedereen doet het: sociaal liegen. Ofwel: slijmen. Af en toe een ongemeend complimentje verbetert de onderlinge verhoudingen en veraangenaamt het werkklimaat. De berekenende slijmjurk heeft maar één doel: hogerop. Als het uzelf betreft, doorziet u ze maar moeilijk. Niets is immers fijner dan een heerlijk warme douche. Toegegeven, u verdient het. Maar pas op: gemeend of niet, na een compliment is het één-nul voor de vleier. U zult niet snel geneigd zijn hem onaardig te bejegenen.
Tip: De berekenende slijmerd is niet tegen iedereen even aardig. Vraag eens rond in uw omgeving als er iemand overdreven aardig tegen u is.

2. De luiaard
De luiaard heeft geen zin om uw vragen te beantwoorden of u te helpen, laat staan dat hij ergens met u over in discussie gaat. Hij vermijdt de confrontatie en poeiert u af met een leugen waar u weinig tegenin kunt brengen. Het is vooral de eenvoud van de leugen die het ontmaskeren zo moeilijk maakt. 'Geen flauw idee.' 'Ik zou het echt niet weten. Vriendelijk verwijst hij u door.

Tip: Luiheid is hardnekkig. Als u echt iets gedaan wilt krijgen van de luiaard zult u nog hardnekkiger moeten zijn. Als u weet dat hij liegt, laat dit dan niet merken. Vraag vriendelijk of hij het druk heeft en of hij misschien een andere keer wat tijd voor u kan vrijmaken. Blijf proberen. Na verloop van tijd zal hij inzien dat zijn leugen niet langer de efficiency dient.

3. De verdoezelaar
Met name sollicitanten zijn bedreven in het verdoezelen. Verdoezelverhalen zijn vaag, draaien om de hete brij heen en zitten vol halve waarheden. Nergens wordt de waarheid echt geweld aan gedaan, maar de bedoeling is duidelijk. De ander imponeren met louter succes in de hoop dat de minder mooie kantjes onderbelicht zullen blijven.

Tip: Vraag diep door. Maak de zaken concreet. Stel bij een sollicitatie specifieke vragen over rol, betrokkenheid en positie van de sollicitant en vraag om voorbeelden.

4. De roddelaar
Zijn er binnen uw organisatie geen of weinig roddelaars te vinden? Dan is dat een slecht teken. Roddelen is namelijk gezond. De informele praatjes bij de koffie vormen het sociale cement van uw organisatie. Ze brengen ontspanning en zorgen voor een gezonde teamgeest. Anders wordt het als roddel overgaat in laster, pesterijen en negatieve geruchten.

Tip: Geruchten gedijen goed in een atmosfeer van onzekerheid. Het is een manier om het ongewisse te bezweren. Bestrijd geruchten niet met memo's en e-mails. Een goede baas mengt zich in de geruchtenstroom. Laat dus uw gezicht zien, beantwoord vragen en geef zoveel mogelijk openheid van zaken.

5. De ijdeltuit
IJdeltuiten, het wemelt ervan op de werkvloer.´Lukt het een beetje?' 'Ja prima!' De ijdeltuit zal nooit toegeven dat hij iets moeilijk vindt. Liever worstelt hij uren in zijn eentje, dan dat hij te kennen geeft wel wat hulp te kunnen gebruiken. Dit zorgt voor nodeloze verspilling van arbeidstijd.

Tip: Bouw actief aan een cultuur van openheid en samenwerking. Dit zal enige tijd vergen, maar uiteindelijk resulteert het in een efficiëntere onderneming.

6. De spijbelaar
Met een theatrale hoestbui en een geforceerde ochtendstem meldt hij zich ziek. In werkelijkheid heeft hij een kater of geniet hij van een welverdiend lang weekend. Zeker als dit regelmatig gebeurt, heeft u een probleem.

Tip: Iemands ziekte in twijfel trekken is onbeschoft. Is iemand regelmatig ziek, breng hem dan een bloemetje, informeer hoe het met hem gaat en vraag of hij tevreden is met zijn werk. Wie zich gewaardeerd weet, zal zich niet snel ziek melden.

7. De blufgozer
Bijna altijd een man. Hij is ijdel, houdt van aandacht en heeft een vlotte babbel. In zijn aanwezigheid wordt iedere waarheid altijd net even iets mooier en interessanter. De blufgozer is een uitstekende verkoper. Maar pas op: laat u niet door hem adviseren. Het bluffen zit hem in het bloed. In eerste instantie lijkt hij competent, scherp en zelfverzekerd, maar schijn bedriegt. Bovendien ontbreekt het de bluffer aan het nodige relativeringsvermogen.

Tip: Gebruik de bluffer wanneer het u uitkomt. Wilt u een idee presenteren? Bent u verwikkeld in een moeizame onderhandeling? Verlangt u naar een doorbraak in een eindeloze vergadering? Tijd om de bluffer te voorschijn te toveren.

8. De afschuiver
Er ging iets fout, maar wiens schuld was het? Afschuivers zijn we eigenlijk allemaal. En als we zo gauw geen zondebok kunnen vinden, is de techniek een gewillig slachtoffer.

Tip: Is het echt belangrijk te weten wie de fout maakte? Kijk met de betrokkenen hoe een dergelijke fout in de toekomst voorkomen kan worden.

9. De fraudeur
Gesjoemel met declaraties of gewoon een greep uit de kassa. Fraudeurs zijn overal. Het zijn doortrapte leugenaars. Hier wordt niets aan het toeval overgelaten. Vaak wordt de leugen zo ingekleed dat deze gemakkelijk als een vergissing kan worden uitgelegd.

Tip: Weet wie u binnenhaalt. Controleer diploma's op echtheid, spreek met referenties en laat als het om fraudegevoelige functies gaat een professionele screening plaatsvinden. En verder: koester een gezond wantrouwen. Fraudeurs zijn over het algemeen de keurige mensen van wie u het nooit zou verwachten.

10. De rat
Niemand weet precies hoeveel ervan rondlopen. Volgens Joep Schrijvers, auteur van 'Hoe word ik een rat?', zijn het er veel. Ze zijn onzichtbaar en slaan slechts drie keer vijf minuten per maand toe. Ze zweren samen, zetten op, en beramen gore plannen. Het zijn gewiekste leugenaars. Pakt u ze aan, dan slaan ze keihard terug.

Tip: Misschien een korte rattencursus? Wat u er ook mee doet, doe er uw voordeel mee.

Bron: Zibb

Geen opmerkingen: