donderdag 28 juni 2007

De 7 basisregels voor succesvol verandermanagement

De enige constante in organisaties is zo langzamerhand verandering. De bedoeling is dat aandeelhouders daar beter van worden, maar in werkelijkheid profiteren zij onvoldoende van veranderprocessen, die meestal samenhangen met fusies en overnames. Snelle veranderingen duren lang en zijn erg duur...

Verandermanagement maakt gebruik gemaakt van een aantal modellen: 7S-model, SWOT-analyse (13S-model) en het model van Projectmatig Werken en vereist een zorgvuldig te doorlopen proces van Plan Do-Check-Action (Besturingscyclus) opgedeeld in de volgende 9 stappen:
  1. Analyse van de huidige organisatie m.b.v. het 7S-model (interne Sterkten en Zwakten)
  2. Strategische verkenning m.b.v. het 13S-model (externe Kansen en Bedreigingen)
  3. Vaststellen van de Strategische Issues
  4. Beeldvorming van toekomstige organisatie (voor elk van de7 S-en)
  5. Uit een vergelijking van 1 en 4 volgt het ‘Wat’ te veranderen/verbeteren/behouden
  6. Per S vast te stellen het ‘Hoe’ te veranderen/verbeteren/behouden
  7. Uitvoeren van verbeterprojecten volgens het model van Projectmatig Werken
  8. Implementeren van de projectresultaten
  9. Evaluatie en bijsturing

Veel voorkomende fouten
Hoe komt het toch dat er zo veel geld wordt gespendeerd met zulke tegenvallende resultaten? Managers bezondigen zich aan veel voorkomende fouten bij veranderprocessen: Gelijk beginnen, zonder helder doel of structuur en het liefst met zevenmijlslaarzen. Vooral niet communiceren of gebruikmaken van initiatieven en zelfwerkzaamheid van eigen medewerkers. En geen directe sturing maar gewoon zaken opleggen. Ondertussen gaan er bakken geld naar veel te algemene opleidingen en wordt niemand afgerekend op resultaten.

Belang van goede aansturing
Veel besluiten worden decentraal genomen om verstopping van de lijn te voorkomen. Er wordt gestuurd op resultaat want dat is meetbaar en duidelijk voor iedereen. Daarbij hoort ook aanspreken op verantwoordelijkheden en afrekenen op resultaat.

Medewerkers worden ingeschakeld op basis van hun competenties om optimaal bij te dragen aan de realisatie van bedrijfsresultaten, die terugvertaald zijn naar persoonlijke doelstellingen.

De zeven basisregels

  1. Veranderingen lukken alleen als voor iedereen duidelijk is wat het einddoel is
  2. Veranderingen alleen door het management laten uitvoeren leidt tot verstarring
  3. Om mensen zelfvertrouwen te geven, is gericht werken aan bereidheid en bekwaamheid nodig (een training is nuttig als beide elementen worden meegenomen!)
  4. Veranderingen alleen overlaten aan medewerkers leidt tot chaos
  5. Vind de juiste balans tussen zelfwerkzaamheid en directe sturing (niet alleen sturen, maar ook aanspreken op verantwoordelijkheid en afrekenen op resultaat)
  6. Om te kunnen veranderen, is inzicht nodig in organisatie, processen en systemen. Dit is echter een middel en geen doel! Eigen medewerkers zijn expert in de processen en niet dure externe consultants!
  7. Elk einddoel (te behalen bedrijfsresultaat) moet worden vertaald in persoonlijke doelstellingen voor de medewerkers.

(bron: Kluwer Management)

Geen opmerkingen: